Sigrid Tallmos hemsida: Nubbhålet/Skoltrötta elever
Skoltrötta elever
Föredrag för Hem och Skola
Under hösten 1968 åkte jag runt och talade för olika föreningar. Jag tänkte att det är bäst att passa på när folk vill Iyssna på en. När inte de högsta ansvariga bryr sig om något, så får jag väl gå ut direkt till dem som har problemen i stället.
Första föredraget refererades i länspressen. Några dagar senare blev jag uppringd av en mor på en annan ort, som hade bekymmer för sonen. Han klarade sig inte så bra på högstadiet utan vägrade gå till skolan. Det hjälpte inte vem de än vände sig till. Det var ingen som förstod vilket svårt problem det här var både för pojken och föräldrarna. Själva kruxet var att skolstyrelsen, som i mycket svåra fall har befogenhet att för en tid befria en skoltrött elev från den teoretiska undervisningen och ersätta den med ett praktiskt arbete, inte hade den minsta förståelse för sådana här problem. Kort därefter blev jag inbjuden att hålla föredrag just på den ort där den här eleven bodde. Jag tog då bl.a..upp problemet med skolledan och samma åsikter som jag fört fram i en del artiklar:
Jag hänvisade bl.a. till en artikel som tidigare stått i Dagens Nyheter om skolleda och disciplinproblem m. m. Ordföranden i Stockholms Hem och Skola-föreningars Samorganisation hade där uttalat sig och sagt att de här problemen lätt skulle kunna lösas, om alla föräldrar försökte övertyga sina barn om vilken fördel de har som får gå 9 år i skolan.
Efter mitt föredrag blev det en paneldebatt, där bl.a. skolstyrelsens ordförande, några lärare och föräldrar satt med. Då togs den här frågan upp, och en medlem av panelen menade att det ju var riktigt att föräldrarna först och främst måste vara solidariska med skolan. Jag anmärkte då att om en elev sitter i kläm i skolsystemet, måste vi först och främst vara solidariska med eleven. Om det var någon som trodde att det här problemet med skolledan var så lättlöst, som Hem och Skola-ordföranden (i Stockholm) trodde, så ville jag föreslå den personen att ta på sig ett par skor som var ett par nummer för små och sedan gå med dem, tills han fick skoskav och riktigt ont i tårna. Sedan skulle han tänka efter hur det skulle kännas, om någon kom och sa att det var en stor förmån för honom att få ha de där skorna ett par år till. - Men det är värre att få "skoskav i själen" för det kanske aldrig går över. Jag blev inte lite förvånad när samme skolstyrelseordförande, som tidigare varit så oförstående inför sådana här problem, ställde upp på min sida. Han lät så fullständigt övertygad, så antagligen hade han haft skoskav någon gång.
I TV-programmet "Insändaren" den 13/10 1971 tog jag bl.a. också upp problemet med skolleda. Där berättade jag också en del som inte stod i min artikel, bl.a. om ett diskussionsmöte här i Karlskoga den 26/9 1969, anordnat av Hem och Skola, med rubriken "Demokrati-samverkan i skolan". I inledningsanförandet betonade skolrådet Maj Bosson-Nordbö att det är viktigt att eleverna får yttra sig i olika sammanhang, ty då känner de också ansvar. Vid den efterföljande diskussionen ansåg en elev att SÖ inte bryr sig om vad eleverna tycker utan går deras ärenden som har makten i samhället. Ordföranden försökte först tysta ned honom, men när det inte gick, reste sig länsskolinspektör Friskopp och befallde eleven att tiga. -Demokrati fordrar kunskap, förklarade han, och den som inte har den kunskapen har inte rätt att yttra sig. Innan eleven i demokratins namn lät sig klubbas ned, sa han: -Du måste vara en höjdare, som har rättighet att yttra dig utan att begära ordet.
Programmet "Insändaren" tillhörde en serie som sändes i TV hösten 1971 med repris våren 1972. Då var min insändare inte med därför att en ny regel hade tillkommit, som förbjöd program att sändas om ingen ansvarig ställde upp och svarade. På det sättet kunde alltså yttrandefriheten tigas ihjäl.
Britt Mogårds avvärjande gest när jag försökta lämna min bok blev aldrig fotograferad. Så då gjorde jag en lerskulptur i stället. (Foto: Rolf Carlson.)
Vid ett valmöte 1979 försökte jag överlämna min bok "Nubbhålet", som bl.a. handlar om skolleda, till utbildningsminister Britt Mogård, men hon satte avvärjande upp handen. Först när mötet var avslutat tog hon emot boken med orden: "Jag känner till dina åsikter, men du får inte vänta dig något svar, för jag har så mycket annat att stå i." Britt Mogård stod här på ett utmärkt sätt modell för hur skolpolitikerna under flera decennier har skjutit problemet med skolledan ifrån sig.
Ett inslag i ABC den 6 maj 1993 om en lärare som uppmanats att säga upp sin tjänst därför att han tillämpat en verklighetsanknuten undervisning fick mig att skriva följande insändare i Läsarnas DN den 29 augusti 1993:
|