Karl-Erik Tallmo,
artikelregister

Får ej kopieras utan författarens medgivande. Copyright © Karl-Erik Tallmo

Fujis kundtidning på WWW



Peter Marin skärskådar världen med röntgenblick

Peter Marin skärskådar världen med röntgenblick. Det är både avslöjande och beslöjande på samma gång.

I all fotografi är det ju så att säga verkligheten själv som tecknar sitt porträtt med ljusets hjälp, men när det gäller röntgenfotografi blir bilden inte realistisk utan visar "vad intet mänskligt öga sett", för att nu tala med Bibeln.

I höst är det exakt 102 år sedan Wilhelm von Röntgen upptäckte röntgenstrålningen och uppfann röntgenfotografin. Det här speciella ljuset, med oerhört kort våglängd och 10 000 gånger högre frekvens än det synliga ljuset, gav han till en början det provisoriska namnet X-strålning, ett namn som ju lever kvar i den engelska benämningen X-rays.

Mest har den fotografiska röntgentekniken använts inom medicinen och teknologin. Inte bara höftleder röntgas, som bekant, utan även svetsfogar. Och Peter Marin röntgar skolväskor, blommor och korsetter.

När han tar vetenskapen till hjälp i sin konst följer han en lång tradition. Under renässansen betraktades vetenskapen som en konst. Allt var konst som krävde någon form av skicklighet. Och konstnärer har länge fascinerats av teknikens landvinningar, det har skapats ångvisslesymfonier och koreograferade laserstrålar, och seismografkruvor och andra diagram har gjorts till bildkonst.

Tjugofemårige Peter Marin är kanske mest känd för den där reklamfilmen för Läkare utan gränser, bloddropparna som så småningom bildar Afrikas karta. Men han har också arbetat för brittiska Vogue, George Magazine och GQ, och han har även gjort skivomslag åt gruppen Whale.

Marin kom från början till London för att studera vid St Martin's College of Art and Design. Efter tre års studier hamnade han på brittiska Vogue som designer, där han också grundlade deras webbplats. Nu arbetar han på The Mill, där man gör animeringar och specialeffekter för såväl reklam- som vanlig film.

- Det finns en kärna av kreativitet och energi i London som inte finns i Stockholm, säger Peter. Jag kommer nog att stanna här ett tag till.

Peter är utbildad i grafisk formgivning men kunde inte hålla sig i den fållan utan gav sig alltså in på animering och film. Han ser sig inte riktigt som fotograf trots allt, utan som art director. Han arbetar mera med idéer som sedan - på något sätt - måste få ett praktiskt visuellt utryck.

Peters fru, Jenifer Corker, designar smycken. Det var för en presentation av hennes arbeten som de tillsammans utvecklade den här fototekniken. Man placerar ett objekt mellan röntgenstråleröret och filmen. Sedan belyser man. Det svåra är bl.a. att beräkna de här tre komponenternas inbördes avstånd och graden av genomskinlighet. Utan genomskinlighet bildas ju bara en vanlig skugga.

- Med särskilda filter kan man även separera ut färger, förklarar Peter.

Peter arbetar med både medicinsk och militär röntgenutrustning. Men det viktigaste är inte tekniken:

- Har man ingen idé eller en dålig idé, kan man aldrig få ett bra resultat, oavsett hur bra teknik man har, säger Peter.

Röntgenbilder är påfallande platta, tvådimensionella som kontaktkopior eller som sådana där objektbilder man kan göra genom att lägga saker direkt på fotopapperet och sedan belysa (fotogram). I röntgenbilder blir den tredje dimensionen inte djupet utan genomskinligheten. Och det är den som åstadkommer den där besynnerliga utommänskliga upplevelsen, en akvarieaktig känsla, där tingen blir svävande, slöjlika och undflyende som maneter. Röntgenfotografi är sannerligen ett perfekt medium för att skildra en värld där gamla synsätt råkat i upplösning.

Karl-Erik Tallmo




[Tillbaka till Artikelindex]
[Tillbaka till Karl-Erik Tallmos startsida]