Karl-Erik Tallmo,
artikelregister

Får ej kopieras utan författarens medgivande. Copyright © Karl-Erik Tallmo

Aftonbladet 1/4 1979



Åskådaren blir en detektiv som letar efter spår bland fimpar och foton

På konstmuseet Louisiana i Danmark pågår just nu en utställning av EDWARD KIENHOLZ. Han är en av de få från popkonstens 60-tal som fortfarande känns fräsch och har något väsentligt att säga. I Sverige blev han känd för en större publik år 1970, genom en utställning på Moderaa Museet som Pontus Hultén ordnade och som sedan gick vidare runt Europa.

KIENHOLZ GÖR "tablåer", ofta hela rum man kan gå in i, med inventarier hopsamlade på loppmarknader, avgjutningar av människor i naturlig storlek i olika situationer.

På Louisiana visas åter "Roxy's", bordellen från 40-talets Las Vegas, med pösiga soffor, kuddar med rysch och pysch, mönstrade tapeter, gamla tidningar, cigarrettfimpar kvarlämnade i askfaten, en jukebox som spelar Glenn Miller, general McArthurs porträtt på väggen. Allt detta är realistiskt. Så figurerna: Miss Cherry Delight representerad av sitt toalettbord, med smycken och annan bråte, spegeln gjord av hönsnät med ett roterande dockhuvud fastsatt i ramen, endast hennes spegelbild finns kvar, speglad från alla håll.

Bordellmamma med djurkranium

I NEDERSTA lådan ligger ett brev från hennes syster undangömt. En doft av rökelse ligger i rummet, ett nummer av Life ligger på bordet vid ingången där bordellmamman tar emot oss, en varelse med djurkranium som sticker upp ur halslinningen. En annan figur, "Five Dollar Billy", ligger ovanpå en gammal symaskin och om man trampar på pedalen gör hon samlagsrörelser. På en dörr finns skylten "Ingen sprit på rummen!"

Louisiana hade ju nyligen en Pompeji-utställning och att gå in i Kienholz tablåer är nästan som att se vår egen civilisation med samma arkeologögon som vi ser på en gammal civilisation med. Allt är överdraget med en smetig hinna, allt andas förgängelse, festen är slut eller kommer mycket snart att vara det. Kienholz är scenograf och regissör i ett, han låter oss bli detektiver som går runt och letar spår bland fimpar, gamla gulnade foton och smycken för att få reda på vilka de här människorna var, eller är. Men det är inte fråga om att luska ut vilka dom är, det är vår civilisation det handlar om, så det är lika mycket fråga om att luska ut vilka vi är.

Naken man slagen med tvål

DET ÄR NOG få som går oberörda genom en sådan här utställning. Tablåerna är mycket påträngande. Som t ex "Sinnessjukhuset" där vi får titta in genom en glugg i dörren till en cell, där en naken man ligger, slagen med en tvål inlindad i en handduk (för att inte ge blåmärken). Han ligger i en tvåvåningssäng och över honom ligger en likadan man, båda har glasskålar med levande guldfisk i stället för huvud. Mannen överst är i själva verket den undre mannens tankar, det enda man kan tänka på i cellen är den egna situationen. Vi står därutanför och tittar in, oförmögna att göra något, kanske är det vi som slagit honom med tvålen, kanske är det vi som har nycklarna...

Bandspelare i bröstet

NY ÄR TABLÅN "The art show", konstutställningen, där vi går in i ett galleri med konst på väggarna oeh kulturmänniskor som står i grupper och diskuterar eller ensamma och betraktar tavlorna, alla med små drinkglas i händerna. Det är avgjutningar av riktiga människor i Kienholz' bekantskapskrets (bl a finns Pontus Hultén med), med personernas egna kläder på sig. I ansiktena har han satt delar från luftkonditioneringen i gamla bilar som blir till munnar, trynen.

I bröstet på figurerna sitter kassettbandspelare och om man trycker på en knapp sätter personerna igång att prata konst och kultur. Vid dörren en flicka vid ett skrivbord som ger information och tar upp beställningar. Allt är som en riktig utställning. Till dess man ser att tavlorna på väggarna inte är vilka tavlor som helst, här skildras tillblivelsen av figurerna, avgjutningarna, jobbet i Kienholz' ateljé. Galleribesökarna beskådar konst som skildrar deras egen skapelse.

EN STOR DEL av utställningen upptas av "Folkmottagare", Volksempfängers. Under Hitlertiden i Tyskland började man tillverka billiga radioapparater som skulle bli var mans egendom och som skulle ge folket möjlighet att höra führerns röst. Kienholz har skaffat en massa sådana och ställt upp dem i olika sammanhang. De representerar den tyske mannen. Den tyska kvinnan representeras av tvättbräden, ofta nedslitna så man anar svetten och tårarna bakom. Med dessa två symboler insatta i olika sammanhang, ger Kienholz en högst konkret historieskrivning. På en bänk kan man följa en tysk mans utveckling. Först en mindre apparat, sedan en med hakkorsemblem (nu har han blivit nazist), sedan en större (han har avancerat), senare när nazismen inte är lika opportun längre filade man bort hakkorset och nästa apparat på bänken är en sådan, till sist en modern tysk apparat med samma design som åter blivit modern.

Tvättbräden med moderskorset

DE FÖRSTA apparaterna återger Wagners musik, den sista ger det vanliga danska programmet som sänds just nu. Att bara se dessa apparater kan kanske ge ett egendomligt intryck, men med Kienholz' tankar bakom ger de en kraftfull demonstration av ett stycke historia samtidigt som de visar att historien upprepar sig. Många av de kvinnliga symbolerna, tvättbrädena, är dekorerade med moderskorset, utmärkelsen som tyska mödrar fick för att ha producerat tillräckligt många blivande soldater.

Användningen av Wagners musik är mer genomtänkt än man först tror, olika scener representerar olika skeden i historien. Precis som Ringen slutade med Ragnarök, så slutade också tredje riket.

KIENHOLZ ÄR medveten om kvinnans roll i samhället, det märks i många tablåer. "The Queen of the Maybe Day Parade" är ett dukat bord med stol och bakom det ett skåp där hustrun är invuxen som en del av inventariet, till höger syns hon stå i blommig klänning, ena handen drar upp fållen och blottar skötet, den andra handen sträcks ut mot en annan figur som också föreställer henne, men naken, silverfärgad och med r yggen mot betraktaren. På bordet är ett levande ljus tänt, bestick framlagda, mannen är den som ska ta för sig av rätterna, kvinnans drömmar och oförlösta önskningar anar vi där bakom. Det stelnade äktenskapets altarskåp dukat för nattvard.

Konstverket som dödar

KIENHOLZ HAR också gjort det första konstverket som är livsfarligt för åskådaren. Ett gevär är uppriggat riktat mot en stol med golvlampa oeh fotpall, där man får sätta sig om man skriver på ett papper att man tar ansvaret siälv. Geväret är laddat och avfyrningen är kopplad till en elektronisk slumpanordning som kan avfyra geväret någon gång när som helst inom 100 år.

Naturligtvis har inte Kienholz fått visa detta oskyddat, myndigheterna har tvingat honom att sätta tredubbla lager skottsäkert glas framför gevärspipan, och en vakt är ständigt närvarande. Han vill få oss att tänka konkret på döden, det är säkert farligare att gå över gatan än att sitta i stolen, säger han, döden är ett ständigt riskmoment. Vi drar oss för att sätta oss i stolen, för tänk om geväret skulle avfyras just då, ändå drar människor ut i krig utan att blinka. Jag kommer också att tänka på hur kärnkraften byggs ut, det är ju så liten chans att något ska hända, som experterna säger.

Lärorika rollbyten

KIENHOLZ VILL förstås inte döda någon av oss, därtill är han för stor humanist. För humanism är den röda tråden i alla hans verk. Genom alla ting och symboler han ställer ut ger han oss ett nytt alfabet, nya tecken att läsa ut något nytt ur vår omgivning. Men han får oss inte att se ner på t ex hororna på Roxy's, vi är där som kunder, hans tablåer ger oss möjlighet till lärorika rollbyten, vi blir på en gång fångar och fångvaktare, hans tablåer är både en resa i tid och rum och en resa i vår egen själ.

Karl-Erik Tallmo

Karl-Erik Tallmo är fotograf och freelance-journalist




[Tillbaka till Artikelindex]
[Tillbaka till Karl-Erik Tallmos startsida]